Vernieuwing HR-functie blijft bij veel bedrijven uit
25 september 2017
Ondernemingen besteden wereldwijd in beperkte mate aandacht aan de noodzakelijke transformatie van de HR-functie.
Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek ‘HR Transformation’ van KPMG onder bijna negenhonderd bedrijven in vijftig landen. Bijna zestig procent van de ondernemingen kent geen plan van aanpak voor de hervorming van de HR-functie. Een beperkt aantal bedrijven is zich bewust van het feit dat het veranderende ondernemingsklimaat vraagt om een geheel andere invulling van de HR-functie. “Nieuwe technologische mogelijkheden, zoals cloud-based HR en slimme automatisering, worden nauwelijks benut om de HR-functie te hervormen. Bovendien ontberen veel bedrijven adequaat management om de noodzakelijke veranderingen op het gebied van HR daadwerkelijk door te voeren.
Het gevolg hiervan is dat de HR-functie bij veel ondernemingen onvoldoende waarde toevoegt. Bedrijven profiteren hierdoor niet alleen onvoldoende van het arbeidspotentieel dat zij in huis hebben, zij zetten ook hun concurrentiepositie op het spel”, aldus KPMG.
Onderschat
“Veel ondernemingen onderschatten de strategische waarde van de HR-functie, zeker in het huidige digitale tijdperk”, zegt Renee de Boo, partner bij KPMG’s People & Change praktijk. De Boo: “Het gebrek aan een strategische, proactieve vernieuwing van de HR-functie houdt aanzienlijke risico’s in, zeker gezien het feit dat de huidige technologische ontwikkelingen de markten van nu, de personeelssamenstelling, de businessmodellen en de relatie met de klant aanzienlijk zullen veranderen.”
Onvoldoende vermogen
Uit het onderzoek blijkt dat twintig procent van de ondernemingen de afgelopen maanden een cloud-based HRM-systeem heeft ingevoerd. Een op de drie ondernemingen heeft op dit moment plannen om een dergelijk systeem in te voeren. Niet meer dan 27 procent van de bedrijven ziet HR bovendien als een functie ziet die belangrijke strategische waarde kan toevoegen aan het bedrijf. De bedrijven geven aan dat zij flinke uitdagingen ervaren om de noodzakelijke toegevoegde waarde te realiseren. Zo vindt ruim veertig procent dat de technologie die de HR-functie moet ondersteunen tekort schiet en een belangrijk obstakel vormt. Bijna veertig procent geeft aan dat het vermogen van het management om veranderingen in de HR-functie daadwerkelijk door te voeren onvoldoende is.
Investeren in data
De Boo constateert dat steeds meer bedrijven investeren in het verzamelen van grote hoeveelheden data die de HR-functie moeten verrijken. De Boo: “Voor veel ondernemingen vormt het omzetten van deze data in concrete maatregelen en een intelligent gebruik van deze data echter een belangrijk obstakel. Het simpelweg verbinding maken met een cloud-systeem levert een onderneming geen inzichten op die op data gebaseerd zijn. En ook geen betere besluitvorming of uiteindelijk echte ondernemingswaarde.”
Lees hier het KPMG rapport
Bronnen: Accountent.nl