Rik over zijn ervaring met PHOCUS
Rik Rorije – HR Controller bij het Leger des Heils
Voor deze case spraken we met Rik Rorije. Via PHOCUS is Rik afgelopen (maand) 2022 als HR Controller (HR Data Analist) bij het Leger des Heils gestart. Voor Rik zijn organisaties als het Leger des Heils niet onbekend, hij werkt als sinds 2012 in de goede doelen sector. Ondanks dat Rik bij verschillende commerciële organisaties heeft gewerkt, heeft hij er bewust voor gekozen om in de goede doelen sector te gaan werken. Vanuit christelijk oogpunt wil hij zijn inspanningen wijden aan het helpen van anderen.
Vrijwilligerswerk
In 2012 is Rik afgestudeerd als bedrijfskundig informaticus. Vanwege een sterk verlangen om samen met zijn vrouw deel te nemen aan vrijwilligerswerk, zijn ze na het afronden van zijn studie voor 6 maanden naar Zuid-Afrika vertrokken. Dit vrijwilligerswerk beviel hen zo goed, dat ze vervolgens besloten om naar Thailand te verhuizen en zich voor een langere tijd als vrijwilligers in te zetten.
Eenmaal in Thailand sloten ze zichzelf aan bij de organisatie Tamar Center. Deze organisatie zet zich in voor de rehabilitatie van sekswerkers. Tamar Center hielp sekswerkers weer deel te nemen aan het maatschappelijk leven door ze begeleiding en onderdak te bieden. Op welke manier droeg Rik zijn steentje bij aan de organisatie? “Als man zijnde in een vrouwenorganisatie deed ik vooral de administratieve en praktische kant van het vak. Terugkijkend waren de werkzaamheden eigenlijk deels het verlengde van het werk bij het Leger des Heils, alleen dan in een andere rol. Bij beide organisaties heerst namelijk de gedachte: “we doen het voor een ander!”
PHOCUS
Toen Rik werd benaderd voor de rol bij het Leger des Heils was hij nog niet bekend met PHOCUS. Hij ervoer het contact met een van onze recruitment consultant, Lisa, als prettig, professioneel en positief. “Niet alleen reageerde ze snel op mijn vragen, ook wist ze veel over de positie en heeft ze mijn profiel snel voorgelegd bij de opdrachtgever.” Ook is hij erg te spreken over de nazorg: “jullie verliezen je kandidaten niet uit het oog, zelfs niet na een halfjaar!”.
De rol van HR Controller bij het Leger des Heils
Rik startte in de rol van HR Controller/Data Analist, een nieuwe functie binnen het Leger des Heils. “Ik overzie de processen van HR en bewaak het informatielandschap. Daarnaast ben ik medeverantwoordelijk voor managementinformatie om de business te voorzien van bruikbare informatie. Een deel van mijn rol kun je ook vergelijken met de werkzaamheden van een business analyst. Een business analyst kijkt naar de behoeftes van de business en bedenkt hier oplossingen voor.”
Het Leger des Heils zit verspreid door Nederland. Rik werkt zelf op het hoofdkwartier in Almere. Hij maakt deel uit van het landelijk HR team. Het HR team is o.a. verantwoordelijk voor de beleidsplannen van de zeven verschillende regio’s waarin het Leger des Heils actief is.
Tot de dag van vandaag haalt Rik veel plezier uit z’n rol. Dit komt mede doordat hij bij het Leger des Heils de kans heeft gekregen om zich naast zijn werkzaamheden als data analyst met werkzaamheden op HR vlak bezig te houden. “Voorheen was ik verantwoordelijk voor het bouwen van BI dashboards en ontving ik de input grotendeels van de eindgebruiker. Nu zit ik in een verbindende rol, waar ik zelf dien mee te denken over de input en over de vraag hoe we deze data als stuurinformatie kunnen gebruiken. Soms kriebelt het nog wel en wil ik zaken ook zelf uitvoeren. Gelukkig gaat het afstaan van taken steeds beter”!
Verschil in werken voor een commerciële organisatie of een goede doelen organisatie
Ondanks dat het soms een uitdaging kan zijn om iedereen op een lijn te krijgen, heerst er een hechte bedrijfscultuur. “Je merkt dat iedereen bewust voor het Leger des Heils heeft gekozen, velen ook na een salarisvermindering, in verhouding met een baan in de commerciële wereld. We gaan met z’n allen voor een doel, we hebben het beste over voor de organisatie en we zijn bereid om elkaar en de organisatie te helpen, in plaats van de eigen carrière voorop te stellen. De slogan “Samenleven doe je dus niet alleen”, vat het doel goed samen.”
Wanneer we Rik vragen naar het verschil tussen werken bij een commerciële organisatie of bij een goede doelen organisatie, verwijst hij naar de visie die medewerkers vanuit het bestuur te horen krijgen. Het doel is, anders dan binnen het commerciële werkveld, niet het maken van zoveel mogelijk omzet, maar juist zo min mogelijk. Het Leger des Heils streeft er immers naar directe maatschappelijke hulpverlening te bieden aan diegenen in de samenleving die geen helper hebben, zoals daklozen, sekswerkers en verslaafden. Een lage omzet zou betekenen dat er minder behoefte is aan hulpvoorziening en de ernst van een probleem in de samenleving afneemt.
Wat maakt het Leger des Heils een aantrekkelijke werkgever?
“Het meest voornaamste en belangrijkste vind ik het feit dat het Leger des Heils klaarstaat voor mensen die aan de rand van de samenleving staan. Het zijn de mensen waar velen met een boog omheen lopen. Dat zijn de mensen waar het Leger des Heils voor klaar staat en wie het Leger des Heils de mogelijkheid geeft het leven weer op te pakken. Het is fijn om te weten dat je daar aan bijdraagt. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden (cao Sociaal Werk) ook erg aantrekkelijk en is er een goede privé- en werkbalans. De organisatie is betrokken bij het personeel en probeert altijd samen met de werknemer tot een uitkomst te komen.”
Wat zijn onmisbare eigenschappen om succesvol te zijn binnen de goede doelen sector?
“Je moet gedreven en passievol zijn in je vak. Daarnaast zijn vergevingsgezindheid en doorzettingsvermogen belangrijk. Vanuit ervaringen uit Thailand heb ik bijvoorbeeld gezien dat cliënten kunnen terugvallen in hun oude gewoontes. Het is dan gemakkelijk om te denken “we stoppen ermee”, maar daarmee is een cliënt niet geholpen”. Hiernaast is het belangrijk om middels je werk een steentje bij te willen dragen aan de maatschappij. Niets motiveert zoveel als de intrinsieke motivatie om een ander te helpen zijn of haar leven weer op de rit te krijgen!
Kennismaken?
Heb je interesse of vragen? Neem contact met ons op!