Zo kies je de beste (salarisadministratie) software voor jouw retail organisatie

Zo kies je de beste (salarisadministratie)software voor jouw retail organisatie

De keuze voor de beste software voor de salarisadministratie wordt grotendeels bepaald door de interne processen van de organisatie en kenmerken van de branche. Kenmerkend voor de retail zijn voornamelijk de verschillende uur soorten, de bijbehorende toeslagen en dat retail organisaties vaak te maken hebben met meerdere filialen. Doordat de salarisadministratie software verschillende processen automatiseert en verbindt, is het belangrijk dat de gekozen software past bij de organisatie. Hoe kies je nu eigenlijk de beste software voor jouw retail organisatie? Wij leggen het hier uit!

Urenregistratie als rode draad binnen de retail

Allereerst is de urenregistratie van groot belang. De uren spelen een grote rol in de administratieve processen van een retail organisatie, omdat er verschillende toeslagen horen bij verschillende diensten. Verloning van werknemers gaat dan ook vaak aan de hand van de urenregistratie. Zo hebben medewerkers op zondag binnen de cao retail non-food bijvoorbeeld recht op een toeslag van 100% op de gewerkte uren. Daarom is het belangrijk dat het payroll systeem van de organisatie gekoppeld kan worden aan een urenregistratie (of kassa)systeem.

Type retailorganisatie bepaalt de (salarisadministratie)software

Daarnaast zijn er ook andere factoren die meespelen in het kiezen van de beste software voor jouw retail organisatie. Zo kan de bedrijfsvorm invloed hebben op de keuze; is de organisatie een MKB of corporate? Beide bedrijfsvormen vragen net wat anders van de software. Ben je als organisatie landelijk actief of ben je een multinational met kantoren en medewerkers over de hele wereld? Als internationale organisatie, maak je vaak de keuze voor een systeem dat geschikt is voor gebruik in meerdere landen en dat internationaal wordt ondersteund. Hiernaast kun je kijken naar de bedrijfsgrootte; bij een kleine organisatie kan er behoefte zijn aan software waarin alleen de basis salarisverwerking plaatsvindt, zonder teveel toeters en bellen. Dan is een Golf wellicht genoeg en hoef je geen Ferrari aan te schaffen.

Salarisadministratie software of ERP systeem?

Kosten kunnen per systeem en type dienstverlening van de provider immers behoorlijk uiteenlopen. Ben je echter een grotere organisatie en/of wil je niet alleen payroll, maar ook de andere bedrijfsprocessen en dus afdelingen aansluiten op het systeem? Dan zul je kijken naar de brede ERP systemen, met een interne module voor salarisadministratie of eventueel een aan het ERP systeem te koppelen extern payroll systeem.

Extra functionaliteiten van de (salarisadministratie)software

Andere factoren, zoals het automatisch updaten van cao’s, de mogelijkheid van een mobiele app, het gemak waarmee managementinformatie kan worden gegenereerd of de mogelijkheid voor performance management, kunnen een rol spelen in het selecteren van de meest passende software voor jouw organisatie. Bij het kiezen van de software is het voornamelijk belangrijk om de primaire processen na te gaan en te kijken welke software hier het beste op aansluit.

Op zoek naar een salarisadministrateur binnen de retail?

Ben jij op zoek naar een salarisadministrateur met de vaardigheden en ervaring die passen binnen de retail, voor een interim opdracht of als vaste collega? Een talent wiens kennis, ontwikkelmogelijkheden én persoonlijkheid passen bij de aard en doelstellingen van jouw organisatie? PHOCUS heeft een groot en krachtig netwerk van salarisadministrateurs. Daarbij hebben we focus op kwaliteit en relatie hoog in het vaandel staan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend (advies)gesprek. PHOCUS leert jou en de organisatie graag kennen!

Kennismaken?

Heb je interesse of vragen? Neem dan contact met ons op!

Waar kunnen we jou bij ondersteunen?
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Recente kennisartikelen

De Wet DBA: schijnzelfstandigheid voorkomen als zzp’er? Zo pak je het aan!

Ben je zzp’er? Zo voorkom je schijnzelfstandigheid! Met onze checklist en praktische tips voorkom je risico’s en boetes voor je opdrachtgever. Neem contact met ons...
Salarisadministratie HR Professionals
Lees meer

De Wet DBA: veilig zzp’ers inhuren? Voorkom boetes en naheffingen

Huur jij zzp’ers in? Met onze checklist en praktische tips voorkom je schijnzelfstandigheid, risico’s en boetes. Neem contact met ons op om direct advies...
Salarisadministratie HR Opdrachtgevers
Lees meer

HR-trends voor 2025

HR-trends voor 2025. De verwachtingen en prioriteiten van werknemers veranderen voortdurend. Dit leidt tot nieuwe HR-trends en ontwikkelingen waarmee organisaties talent kunnen aantrekken, ontwikkelen...
HR Opdrachtgevers
Lees meer