Inge over haar ervaring met PHOCUS

Inge Kooistra – Van HR Adviseur in accountancy naar het onderwijs

Inge maakte de overstap van de accountancybranche naar het onderwijs, een overstap die professioneel gezien én op persoonlijk vlak de nodige uitdagingen teweeg bracht. Want hoe is het nu om vanuit de commerciële wereld ‘van het grote geld’ over te stappen naar de semipublieke sector met alle regels, beperkingen én passie die het met zich meebrengt? We vroegen Inge hoe zij deze bijzondere overstap heeft ervaren.

Een andere kijk op arbeidsvoorwaarden

“Als er iets is dat het onderwijs typeert, dan is het wel de passie die mensen voor hun vak hebben”, vertelt Inge. Dat is ook belangrijk, want één van de grootste uitdagingen in haar werk zit hem in het aantrekken en vasthouden van bekwaam personeel. Leraren zijn schaars en door de cao en het participatiefonds waar je mee te maken hebt als HR en personeels- en salarisadministratie in het onderwijs, ben je minder flexibel dan in de commerciële sector.

“Dat vond ik echt een grote uitdaging”, zegt Inge ook zelf. “In accountancy was ik gewend om meer vrijheid te hebben en was mijn antwoord dan ook vaak ‘dat regelen we wel’. In het onderwijs zit ik echt vast aan de bestaande salarisschalen en arbeidsvoorwaarden, dus daarmee kan ik mensen eigenlijk niet over de streep trekken. Dat was wel een luxe in de uitvoering van mijn werk die ik met deze overstap in moest leveren. Die ruimte is er in deze sector simpelweg niet.”

Wat interessant is, is dat Inge hierbij ook vertelt dat ze door deze uitdaging zelf heel anders tegen arbeidsvoorwaarden aan is gaan kijken. “Het is echt niet alleen het salaris dat je werkgeluk bepaalt. Het aantal vakantiedagen en andere secundaire voorwaarden zijn heel prettig en ook het werken in een sector waar zoveel liefde voor het vak bestaat werkt inspirerend!”.

Het aantrekken, boeien en behouden van personeel in het onderwijs

Inge kan zich dus goed inleven in de zij-instromers die tegenover haar zitten en vanuit het bedrijfsleven de overstap willen maken naar het onderwijs. “Het is voor ons natuurlijk altijd een groter risico om te investeren in een zij-instromer dan iemand die zijn onderwijsbevoegdheid al heeft en zeker weet dat hij voor het onderwijs gaat”, vertelt Inge. “In het bijzonder omdat je in de onderwijssector te maken hebt met het eigenrisico dragerschap. Dat betekent dat als personeel om wat voor reden dan ook uitvalt, je zelf de WW-uitkering betaalt. In de praktijk betekent dit dat je er heel zeker van moet zijn dat een kandidaat geschikt is, aangezien het participatiefonds (dat schoolbesturen helpt deze financiële risico’s te dragen) bepaalt dat je lastig mensen kunt ontslaan wanneer ze niet naar wens functioneren.

“Een zorgvuldig selectieproces is dus belangrijk, maar wat haast nog van groter belang is, is om in goed contact te staan met je medewerkers. Weten wat er speelt, wat voor type personen het zijn en wat bij hen past zijn essentieel om personeel te blijven boeien en behouden. Vanuit de cao is voorgeschreven dat we werken met een vaste gesprekscyclus; de reguliere functionerings- en beoordelingsgesprekken, maar ook een verkorte cyclus waarbij we focussen of iemand geschikt is voor het onderwijs of de functie.”

“Daarnaast is mensenkennis belangrijk. Vacatures halverwege het jaar opvullen is vaak lastig, omdat je van schooljaar naar schooljaar werkt en mensen tussentijds niet graag wisselen van baan. Indien er een medewerker uitvalt, is dit dus een grotere uitdaging dan in de commerciële sector. Je moet goed op de hoogte zijn van de bestuursstijl van de verschillende schooldirecteuren in je scholenorganisatie. Wat goed past bij de ene leerkracht of medewerker, botst juist weer met de ander. Zo kijk je een paar keer per jaar naar de formatie en analyseer je mogelijkheden om intern mensen een overstap te laten maken zodat ze gelukkiger zijn in hun baan. Zo weten we vaak mensen terug te plaatsen binnen de stichting.”

PHOCUS als sparringpartner voor HR en salarisadministratie in het onderwijs

Al in haar tijd bij het accountancykantoor werkte Inge graag samen met PHOCUS. In die periode zocht zij een nieuwe vaste Salarisadministrateur. “Toen ik in mijn nieuwe baan in het onderwijs op zoek was naar een personeelsfunctionaris, belde ik Ed van PHOCUS. Met hem heb ik de afgelopen vier jaar dat we samenwerken veel contact gehad. Regelmatig krijg ik vanuit hem vragen of alles lukt en of hij me nog ergens in kan ondersteunen.” Zoals vaker in de sector onderwijs, wordt er gewerkt met Youforce van Visma-Raet.

Voor haar huidige team heeft PHOCUS een interim HR assistent, -binnen het onderwijs vaak personeelsfunctionaris genoemd-, geworven, die de HR afdeling tijdelijk ondersteunt aan de (personeels)administratieve kant. “Zij viel met name op door haar open karakter, wat goed past binnen ons team. Vervolgens zijn we zelf gaan werven voor een vaste invulling van de functie, maar deze persoon viel helaas al snel weer uit wegens corona. Joyce is toen via PHOCUS teruggekomen om de basisadministratie bij te houden en ervoor te zorgen dat onze afdeling zo stabiel mogelijk bleef draaien in een toch wel roerige tijd.”

“Dat vele contact met PHOCUS en het snelle schakelen vind ik erg prettig, we weten van elkaar wat er speelt en het is enorm fijn om zo’n betrokken bureau naast je te hebben dat altijd voor je klaar staat. We zijn eigenlijk altijd in overleg over personeel en ik zie hen echt als een sparringpartner.”

Een betrokken bureau
Persoonlijk contact
Interim HR opdracht in de onderwijssector

Kennismaken?

Heb je interesse of vragen? Neem contact met ons op!

Waar kunnen we jou bij ondersteunen?
This field is for validation purposes and should be left unchanged.